Velký vandr Národní park Podyjí 3.-9.7.2015

1.den
Slunce pálí jak ďas už před sedmou ranní, kdy se na roztockém nádraží potkávám s Bedym. Hned v Pace si kupujeme v kiosku, u naší kamarádky Lenky, pár ledově vychlazených plzínek na cestu. Čeká nás týden úmorných veder. Teplota ve stínu se šplhá až na 38st. a já si dost dobře neumím představit, jak to přežijeme. Ve vlaku do Pardubic padlo rozhodnutí, že si striktně a bez výjimek zakazujeme pití kořalky a zároveň se budeme snažit pít a podporovat produkci regionálních pivovarů. Což se také stalo a v cílové stanici Čížov si dáváme speciál ze znojemského pivovaru – Hostan 11. První (na žízeň) chutná, druhé neublíží, třetí se už nedá dopít. Takže se zvedáme a vandrování právě začíná. Podél zbytků pohraničních zátarasů jdeme až do vesnice Lukov, kde nacházíme skvělou krčmu s Prazdrojem. Hasíme žízeň a pomalu se začíná smrákat. Vzhledem k tomu, že mám dnes svátek, tak zcela mimo hru poruším zákaz a objednám 2 x Tullamore Dew. Jeden panák ještě nikoho nezabil. Dost vysedávání ještě nás čeká cesta na Nový hrádek, který je vzdálen cca 5km. Do petky si bereme nějaké to plzeňské, aby bylo u ohýnku co popíjet. Pan Oválný si pochvaluje, že se mu konečně splnil sen a jdeme na hrad skoro celou cestu z kopce. Tato zřícenina se totiž nachází na skalním ostrohu nad řekou Dyjí a cesta od Lukova vede skutečně dolů. Na hradě bohužel zjišťujeme, že ačkoliv se jedná o zříceninu, tak je prohlídka možná pouze s průvodcem a večer se hrad zavírá. Ohýnek se tedy nekoná a my si rozestýláme pod širákem v obranné věži. Spolu s několika tisíci komáry vypijeme teplé pivko a jdeme chrnět. Teda jak kdo…

2.den
Zabiju Bedyho! Já DEBIL úplně zapomněl na to, že Oválňák musí zásadně ležet na dosah ruky, aby ho bylo možno během noci mlátit a kopat. Nebo je třeba mít vedle sebe alespoň pořádnou zásobu šišek či kamenů. Já neměl ani jedno, takže celou noc jsem poslouchal stádo medvědů… V deset ráno jsme se konečně dočkali prohlídky úžasného hradu, ale kiosek nikde. Bedy nadává jako špaček, že prej kterej vůl postavil hrad pod kopcem, že jít z hradu do kopce je horší než na hrad. Volátka jsme si schladili až v krčmě u Rybníka. Cestou jsme narazili na několik ještěrek, které v těchto krajích dorůstají skoro do velikosti chameleona. Přes vyprahlé a nekonečné vinohrady, kde jsou pouze stánky s vínem, se konečně dostáváme dolů k Dyji a okamžitě do ní skáčeme. Za chvíli od Znojma přichází opozdilec Bobeš a už jsme kompletní. V podvečer dojedeme do Hnanic, odkud chceme zítra pokračovat do Rakouska. Zkoušíme místní krčmu na návsi, ale Hostan se nechá vydržet fakt jen půl hodiny, takže se přesouváme spravit si chuť do hotelu. Zde dochází ke změně plánu, jelikož v Rakousku by nás čekal téměř 30km pochod bez noclehu a to se v tomhle počasí nedá. Ještě večer se tedy vracíme k Dyji, kde nocujeme v turistickém přístřechu.

3.den
Krásná cesta údolím Dyje až do Znojma. Ovšem 12km bez zastávky zničí i tažnýho koně. Těsně před Znojmem vidí oko mé na druhém břehu vodácký kiosek. Byl sem jediný, kdo ho vidí, takže se možná jednalo jen o fata morgánu z vedra, ale já si to stejně šel prověřit. Byl tam !!! Teda ten kiosek. V něm dvě pohledné servírky a vůně z udírny se linula celým údolím. Přečkali jsme zde parné poledne, vykoupali se v řece (spolu se dvěma užovkama) a pak nás čekal výstup na znojemské hradby. Ještě dole nás potkal vyhlídkový minivláček, který snad dobrovolně zastavil mimo zastávku, pančto viděl pana Oválného, který vypadal, že se nadechuje naposledy v životě. Mašinfíra se Bedyho zeptal, jestli nechceme někam hodit a stručná odpověď z posledních sil - „na kopec…“ mluvila za vše. Nahoře po nás nechtěl ani zaplatit, zřejmě to byla dostatečná cirkusová ukázka pro rakouské pasažery. Prohlídka hradeb, vyhlídkové věže a krásného podzemí, kde byl konečně chládek, nás vyčerpala natolik, že jsme museli jít svlažit svoje tlamy do restaurace. Ještě večer jsme se busem přemístili opět do Čížova (kde jsme začínali), a odtud jsme došli až k samotné hranici, kde byl vyhlídnut přístřech s vyhlídkou do Rakouska. Ten byl ovšem obsazen a tak nás čekala ne zrovna příjemná noc v listnatém lese plném kousavé havěti.

4.den
Po ránu jsme přešli čáru a šli se podívat do Hardeggu na hrad. Prohlídka nic moc, ale vše nám vynahradila místní hospůdka u Dyje, kde pracoval krásný český personál. Odpoledne jsme se prospali na břehu řeky a v pozdním odpoledni jsme opět překročili hranici zpět do Čech. Odpočinek u řeky musel být kompenzován 15km pochodem až na Vranov. Cestou skalní vyhlídky a panorámata, takže nám cesta krásně utekla. Na kraji Vranova jsme ještě stihli dát utopence a Hostana v zahradní hospůdce a pak už naše těla lehla v nedalekém přístřešku a nechala se okusovat hmyzem dotěrným.

5.den
Vranov nad Dyjí je krásné městečko. K obídku fazole v kovbojské restauraci a pak prohlídka zámku a návštěva několika řopíků. Občas nějaké cestovní pivko a už jsme na hrázi Vranovské přehrady. V kempu si zaplatíme pobyt ve stanu a na otázku slečny recepční - „jak velký máte stan?“ Bedy obratně odpověděl: „úplně malinkatej, ani nebude vidět“. Bohužel bez ubytovacích náramků bychom se nedostali ani do sprch, což už bylo víc než nutné. Večer pár Plzní, a když byl v kempu konečně klid, tak jsme lehli pod širák. Do rána spadlo pár kapek, ale nic velkého.

6.den
Takhle mizerný míchaný vajíčka jsem snad ještě nikdy neměl, ale snědl jsem je, páč byly drahý. Po snídani jdeme do přístavu a necháme se doplavit až do kempu pod Bítovem. Plavba byla krásná, ale hned po vystoupení z lodi začalo pršet a pršelo víc a víc. Zavelel jsem tedy „limonádový ústup“ a šli jsme do hospůdky v kempu na malinovku. Malinovku neměli, ale měli výborně vychlazenou lahvovou Plzeň. Déšť nás zdržel i přes oběd, ale pak už se zvedáme a jdeme svižným krokem na hrad Cornštejn. Prohlídka už byla opět v dešti, ale hradní kiosek nám posloužil jako úkryt na celé odpoledne. S deštěm se i citelně ochladilo, takže čajíček s rumíčkem přišel velice vhod (to bylo teprve druhé porušení naší přísahy a v čaji se to navíc ani nepočítá). Večer jsme se přemístili do krásné restaurace Rumburak, kde jsme mastili karban skoro do půlnoci. Spali jsme na vyhlídce nad hradem Bítov.

7.den
Probuzení se s pohledem na hrad, který ozařuje vycházející slunko, co víc si přát. Bohužel sil, peněz i čistých spoďárů není nikdy dost a nám už začíná docházet vše. Krátká čumenda na Bítově, kde chtějí 70kč za vstup na nádvoří, a vracíme se zpět k Rumburakovi na obídek a na prohlídku rozhledny. V poledne nám z bítovského náměstí odjíždí autobus a vše pomalu končí. Nicméně jsme prošli a viděli téměř vše, co bylo v plánu. Krokoměr ukazuje 120km a naše spokojenost je dokonalá. Teda krom toho, že nás Bobeš celý týden obíral v kartách!